Historia strony fiatservice.eu, a co za tym idzie i moja
Od electricars.pl…
fiatservice.eu to strona internetowa mojego serwisu samochodów elektrycznych i hybrydowych grupy FCA – Fiat Chrysler Automobiles. Wyspecializowalem się w naprawach elektrycznego Fiata 500e, który był sprzedawany i serwisowany tylko w Kalifornii w latach 2013-2019. Pierwsze “nie bite” egzemplarze tego modelu pojawiły się w europie po odsłużeniu 3 letniego leasingu w stanach czyli 2016 roku. 12 takich, teoretycznie w pełni sprawnych elektryków sprowadziła do polski firma X, dla której prowadziłem i pozycjonowałem stronę www.electricars.pl oraz zajmowałem się promocją i reklamą w internecie. Z 12 sztuk, 3 auta nie wyjechały z portu były zupełnie martwe i nie chciały się ładować. Sprzedawca zapewniał ze wjechały o własnych siłach i awria musiała nastąpić w czasie transportu. Był mi to bardzo dobrze znany problem z bateriami Litowo-Jonowymi, gdy ich napięcie spadnie poniżej bezpiecznego poziomu, zdefiniowanego przez ładowarkę, ładowarka ta nie rozpocznie procesu ładowania. Bardzo często dzieje się gdy rozładujemy baterie LiIon do 0% w urządzeniu czyli około 3V na cele i pozostawimy nie doładowaną przez dłuższy okres, jej napięcie spada i ładowarka już próby ładowania nie podejmie. Wzbudzałem baterie litowo jonowe i litowo polimerowe, ale były wielokrotnie mniejsze i nigdy nie było ich prawie 100 w szeregu.
… przez electro.autobodo.pl
Ze względu na to, ze nie mogliśmy znaleść żadnego serwisu, który chciałby się podjąć naprawy tego modelu w Polsce i Europie, zdecydowałem się zdać uprawnienia elektryczne do 1kV i podjąć się samodzielnej próby naprawy, wykorzystując moje ładowarki od modeli RC. Naładowałem wszystkie cele. Niestety jak dopiero później się okazało, mechanik samochodowy, który wyciągał baterie z auta, próbował podładować ją prostownikiem samochodowym. Przez co uszkodził elektronikę baterii. Dlatego mimo prawidłowo wzbudzonych cel, auto nie udało się odpalić. Będąc jednak nadal pewnym słuszności swojej teorii, że te baterie też da się wzbudzić, i że komputer od tego się nie uszkodził. rozpocząłem współprace z serwisem Y. Tym razem miałem pewność, że samochód nie był zagrzebany przez nikogo innego przede mną. Tym razem po prawie 2 miesiącach wzbudzania cela po celi, auto udało się odpalić zgodnie z moimi przewidywaniami.
Tuż po tym sukcesie odpaliłem stronę electro.autobodo.pl, która dzięki ciągłym poprawką i ulepszeniom oraz rozwojowi, dość szybko zaczęła generować coraz większy ruch w serwisie elektryków i coraz więcej nie porozumień pomiędzy mną a właścicielem warsztatu Y.
Dlatego po 1,5 roku wspólnego działania postanowiłem zakończyć z przytupem, kasując całą stronę i profile społecznościowe electro.autobodo.pl.
Na bazie doświadczeń i ale przede wszystkim materiałów, zdjeć i filmów, zebranych przez ostatnie 1,5 roku utworzyć nowy projekt i na nowym większym rynku.
…po fiatservice.eu
Zważywszy że Fiat 500e był produkowany tylko na jeden Stan USA, cieżko było by znaleść JEDNO miasto, poza terenem Kalifornii, w którym jeździ 100 czy 200 egzemplarzy tego modelu. Za to dzięki niskim cenom na aukcjach proleasingowych, rozlały się dosłownie po całym świecie.
Dlatego pomysł był prosty, zwiedzać świat, naprawiając Fiaty 500e. Dlatego zdecydowałem się na stworzenie angielskojęzycznej strony na domenie Europejskiej fiatservice.eu.
Strona ruszyła w styczniu 2020 roku. Trzy miesiące później gdy strona generowała już prawie 50 wejść tygodniowo rozpoczął się lockdown CoVID-19 i początek końca, całego mojego pomysłu. Musiałem przeprosić się z Polskim rynkiem, na szybko odpalając polską stronę pl.fiatservice.eu. A podróże, zamienić zdalną diagnostykę poprzez Remote Desktop komputera.
Pierwszy rok funkcjonowania strony
1 styczeń 2020 – 31 grudzień 2020
Czyli praca w Pandemii CoVID-19. Pierwszy lockdown spowodował, że z większą uwagą zająłem się sub domeną z polską wersją językową, której te statystyki i niniejsza analiza nie obejmują. Do omawianej strony fiatservice.eu wróciłem dopiero w drugiej połowie lockdownu. Co widać po skoku liczby odwiedzających stronę w drugiej połowie maja.
W ciągu pierwszego roku funkcjonowania strony warte podkreślenia jest to, że 77% ruchu pochodzi z organicznego wyszukiwania z Google.
Tylko 5.5% ruchu z reklam Google Ads
77% ruchu z wyszukiwania organicznego
(ponad 14 razy więcej niż z płatnych wejść)
…można by się pokusić o proporcjonalne przeliczenie 5% ruchu za 200zł (tyle wynosil maksymalny, miesięczny budżet na reklamy). To 77% bezpłatnego z Wyszukiwan organicznych warte jest 2800zl miesięcznie. A co za tym idzie 34,000zl rocznie.
Niestety proporcjonalne przeliczanie stawek, nie ma absolutnie sensu w przypadku Google Ads.
Choć z drugiej strony, wiele osób, w tym także ja, pomijają reklamy w wynikach wyszukiwania i wybierają zawsze pierwszą, a przy „głębokim reserchu” jeszcze kolejne 2,3, pozycje z organicznych wyników wyszukiwania.
Nie zmienia to faktu ze 200zl miesięcznie to nie jest dużo na 3 osobne kampanie reklamowe: USA, Europa i Polska. Dzienne stawki odpowiednio: $1, 1Euro i 2zł pozwalają mi analizować wystarczającą grupę odbiorców aby dowiedzieć się czego poszukują użytkownicy Fiata 500e na obu kontynentach oraz lokalnym rynku w danym okresie.
Dzięki temu w czasie pandemii mogłem zróżnicować target dla strony angielskojęzycznej na naprawy, które mogłem łatwiej wykonywać zdalnie. A stronę w wersji Polskojęzycznej gdzie poszukiwałem, trudniejszych i finalnie droższych napraw.
Zaznaczam ze są to wyniki w pierwszym roku funkcjonowania strony. Do tego roku o wiele trudniejszego niż poprzednie, bo był to rok, premiery nowego modelu Fiata 500e. Tym razem produkowanego już na cały świat. Powodowało to zwiększenie na stronie ruchu, od którego musiałem się jak najmocniej izolować. Ci użytkownicy, zainteresowani nowym modelem, generują co najwyżej dwa szybkie bouncy i odrzucenie strony, co zaniża tylko statystyki a przez co także ocenę jakości strony, przez robota Google.
Poniżej przegląd słów kluczowych i średnich pozycji w wynikach wyszukiwania (ostatnia kolumna) z pierwszego roku działania strony.
Website SEO – wyniki Lighthouse z web dot dev site.
SEO czyli Optymalizacja dla wyszukiwarek. Robot googla, który jest ciągle udoskonalany, z każdym update’m zwraca uwagę na coraz więcej szczegółów związanych z samą treścią ale i korelacjami pomiędzy treścią z poszczególnych podstron. W dzisiejszych czasach już nie liczy się ilość zewnętrznych linków prowadzących do strony. Na początku google wychodziło z założenia, że im więcej stron linkuje do danej strony, tym dana strona ważniejsza i pokażemy ją wyżej w wynikach. Dziś można wyciągnąć na pierwsze miejsca wyników, strony bez linkowania z zewnątrz. Ważne natomiast jest jak podstrony są linkowane pomiędzy sobą.
Dziś robot Google czyta “ze zrozumieniem” treść strony. Sprawdza czy piszemy w pierwszej osobie czy używamy języka pasywnego, sprawdza długość zdań, czy nie używamy zbyt wiele zdań podrzenie złożonych, czy używamy słów łączących by treść strony wynikała jasno i czytelnie jedno po drugim. Do tego analizuje zachowanie użytkowników – ile czasu poświęcają danej treści na każdej pod stronie i ocenia sam sobie jej jakość. Ważne jest też jak użytkownicy przemieszczają się pomiędzy podstronami – wynikowoś i rozwijanie tematu dające możliwość ‘kopania’ zgłębiania danego tematu strony. Niezwykle ważne jest też funkcjonowaniem samego silnika strony i serwera. Strona musi się przede wszystkim błyskawicznie załadować w przeglądarce, każda sekunda czekania, może powodować duży spadek w wynikach wyszukiwarki.
Na lewym screenie wyniki polskiej strony electro.autobodo.pl po półtora roku pozycjonowania.
Na prawym screenie wyniki angielskojęzycznej fiatservice.eu po 4 miesiącach pozycjonowania.
A ponizej porównanie średnich pozycji w wynikach wyszukiwania w USA, gdzie przebiłem lokalne fora i kluby użytkowników.
Podsumowanie:
Podsumowanie analizy pozycjonowania witryny fiatservice.eu zacznę jeszcze raz od Google Ads, a dokładniej od podsumowania kosztów reklamy serwisu. Łącznie poniesione koszty reklamy na prawie cały świat w ciągu 2020 roku to około 1250zł. Nie używałem żadnych innych platform reklamowych, artykułów sponsorowanych, firm pozycjonujących, ani jakiejkolwiek z płatnych sztuczek mających na celu pobudzenie pozycji organicznej w wynikach wyszukiwania. Ze względu na ograniczony budżet nie mogłem sobie też pozwolić na wykupienie licencji do narzędzi ułatwiających analizowanie wyników własnych i konkurencji np. takich jak SEMrush.com, choć pare razy odpalałem jakieś demo żeby sprawdzić co się dzieje
Prezentowane powyżej efekty pozycjonowania strony https://fiatservice.eu są w pełni ORGANICZNE. Co najlepiej dowodzi znajomości technik i zrozumienia samego algorytmu pozycjonującego strony w Google. Dodam jeszcze, ze stronę budowałem i pozycjonowałem po powrocie z pracy z warsztatu, gdzie w/wym, samochody elektryczne sam naprawiałem.